Mit tanulhatnak a diákok egy dán népfőiskolán egy magyar sráctól?

2008-ban három hónapot egy dán népfőiskolán töltöttem. Itt ismertem meg Lacit, akinek azóta is hálás vagyok, hogy a Dániába vezető úton cipelte a (szerinte) minimum bronzszobrokkal telepakolt bőröndjeimet.😃

A blog kapcsán megkerestem, és szívesen válaszolt néhány kérdésemre:

Miért pont Dánia?
Teljesen véletlenszerű választás volt, amit nem is én találtam ki, hanem nővéreim küldtek ki, hogy kiszakadjak a panelrengetegből és az abból származó züllésekből. Nem is gondoltam volna, hogy ilyen modern, de mégis egyszerű és természetközeli életforma is létezik, mint amit ott tapasztaltam.


A családon és a barátokon kívül mi hiányzott Magyarországról?
Azokon túl nem hiányzott semmi, annyira jól éreztem magam. Ha nagyon muszáj lenne mondani valamit, akkor a rendes felvágottakat (nem csirke és pulyka), a normális (nagy szeletelt, fehér) kenyeret és a pálinkát emelném ki. 

Mit hoztál haza magaddal Dániából?
Úgy gondolom, hogy elég sok mindent hoztam haza az ott látottakból. Nem is a használati tárgyakat emelném ki, hanem inkább az azokhoz való viszonyulást. Elképzelhetetlen volt számomra, hogy egy tehetős ember, ne a legdrágább és legmárkásabb használati tárgyakat vásárolja meg. Náluk az tényleg CSAK egy tárgy. Sokkal jobban előtérbe kerülnek szociális és környezetvédelmi szempontok is egy termék kiválasztásánál. A dánokból sugárzó nyugodtságot és boldogságot is át lehetne venni tőlük, ami persze elég valószínű, hogy az anyagi biztonságból is ered.



Miben változtál a kint eltöltött idő után?

A dániai kintlétem nevezhető egy fordulópontnak is az életemben. Igaz, elég fiatalon voltam ott (18évesen), de ott alakult ki igazán a személyiségem. Nem is nagyon lehet mondani, hogy előtte nekem volt-e bármilyen rálátásom és hozzáállásom KOMOLY dolgokhoz. Csak a gyerekes hobbijaim kerültek akkor még előtérbe. 😃



Mit tanulhattak Tőled a dánok?

Úgy vettem észre, hogy tőlem is elleshettek néhány dolgot a dánok, pedig nem rendelkeztem semmilyen "szupertehetséggel". Inkább a neveltetésemből és az egyszerű, tisztességes magatartásból fakadó dolgokra gondolok. Például a lányoknak (volt jó pár😉) nagyon tetszett, hogy éreztettem velük, hogy nők. Pedig csak lehet épp előreengedtem őket az ajtón, és még talán ki is nyitottam nekik. Ez nálunk nem tűnik nagy tettnek, de sajnos ott már ez a fajta viselkedés eltűnőben van.



Mi az, amit szerinted a külföldi barátoknak mindenképpen látniuk kell Magyarországon?
Tapasztalják meg a városi életet, ami valószínűleg hasonlít az európai nagyvárosokhoz, de ahol igazán meg lehet ismerni egy országot az a vidék. Itt ütköznek ki igazán a különbségek. Gondolok itt az anyagi lehetőségekre, de ugyanúgy a vidéki hagyományőrzésre is, amire szerintem Magyarországon nagyobb hangsúlyt fektetnek, mint Dániában. Például vegyenek részt velem egy disznóvágáson :)


Mit mondanál a lányodnak, ha hosszabb időre külföldre készülne?

Valószínű, hogy ebben (is) inkább a feleségem szava döntene. Ő aggodalmaskodóbb és féltősebb.

A dánok szerint a gyerek addig élje ki magát, amíg fiatal. Ne erőltessünk rá olyan egyetemi szakot, amit mi akarunk. Majd ő eldönti, hogy mit szeretne. Ez a hozzáállás nekem is tetszik. A kislányom 3 éves, de már most látszik, hogy okos lány, így nem kell majd őt félteni :)



Mivel foglalkozol itthon?

A családi fuvarszervezési vállalkozásunkban hat db kamiont irányítok nemzetközi szinten. Mellette biztosítási tanácsadás és ingatlankezelési területen tevékenykedem. Vendégházat is üzemeltettünk, de most télen beleköltözött sógorom a párjával, így az megszűnt. Terveim között szerepel egy újabb létrehozása.



Visszamennél-e Dániába?
Nosztalgiázni igen. Szívesen találkoznék a régi barátokkal. Családos emberként a kiköltözés már nem téma, maximum rövid városlátogatásokban gondolkodunk.  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések